2.3.2016 Teatterialan uutisia

#MunTeatteri-kampanja juhlii teatteria ympäri Suomen! / #MinTeater firar teatern i hela Finland!

Teatterin valtakunnallinen sosiaalisen median kampanja #MunTeatteri juhlii teatteria kokemuksena, muistona, harrastuksena tai ammattina. Kampanjaan voi osallistua jokainen: katsoja, harrastajateatterilainen tai vaikka kesäteatteritalkoolainen. Osallistua voi #MunTeatteri -tunnistetta käyttämällä Twitterissä, Instagramissa sekä Facebookissa.

Suomalaiset kuuluvat maailman ahkerimpiin teatterissakävijöihin, kun kävijämäärä rinnastetaan maan väkilukuun. Vuosittain ammattiteattereissa käy noin 2,7 miljoonaa katsojaa. Tämän lisäksi Suomessa toimii arviolta noin 700 harrastajateatteria, ja Suomen suvessa nähdään vuosittain yli 400 kesäteatterituotantoa (lähde: Teatterin tiedotuskeskus TINFO, Teatteritilastot). Sosiaalisen median kampanja kutsuu kaikkia mukaan jakamaan rakkauttaan teatteriin.

Kampanjan aikana myös teatterin ammattilaiset jakavat arkeaan. Katsojat pääsevät kurkistamaan, mitä tapahtuu esiripun takana ja mitä kaikkea kuuluu teatterin tekemiseen. Mukaan ovat ilmoittautuneet jo muun muassa Jyväskylän kaupunginteatteri, Teatteri Jurkka, Turun Kaupunginteatteri ja Åbo Svenska Teater.

Tutustu ja jaa kampanjaan liittyvää materiaalia yhteisessä Facebook-tapahtumassamme!

Kuukauden kestävän kampanjan lähtölaukaus on teatterialan palkintotapahtuma Thalia-juhla 14.3.2016 Espoon kaupunginteatterissa. #MunTeatteria organisoivat yhteistyössä Teatterin tiedotuskeskus TINFO, Suomen Teatterit ry, Teatterikeskus, Näyttelijäliitto, Teatteri- ja mediatyöntekijöiden liitto Teme ja Työväen Näyttämöiden Liitto ry.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:
Hanna-Reetta Schreck, järjestöasiantuntija: hanna-reetta.schreck(a)suomenteatterit.fi
Elina Knaapi, viestintäkoordinaattori: elina.knaapi(a)tinfo.fi
Mikko Karvinen, viestintäassistentti: mikko.karvinen(a)tinfo.fi

#MunTeatteri
Teatteritilastot

minteateri2.indd

#MinTeater firar teatern i hela Finland

I början av mars arrangeras den första riksomfattande #MinTeater-kampanjen i sociala medier. Inspirationen till kampanjen kommer från Britannien och genomförs i Finland av ett flertal teaterorganisationer.

Finländarna älskar sin teater. De professionella teatrarna har årligen ca 2,7 miljoner besök. Dessutom har vi ca 700 fungerande amatörteatrar och under sommarmånaderna uppförs mer än 400 sommarteaterproduktioner. (Källa: TINFO Teaterinfo Finlands Teaterstatistik) #MinTeater-kampanjen inbjuder alla att dela sin kärlek mot teater.

#MinTeater firar teatern som upplevelse, minne, fritidsverksamhet och som yrke. Alla i publiken, aktivisterna inom amatörteatrarna och talkofolket på sommarteatrarna kan delta i kampanjen genom att använda taggen #MinTeater på Twitter, Instagram och Facebook.

Under kampanjen kommer också de professionella att dela med sig av teaterns vardag. Publiken får ta sig en titt på det som händer bakom ridån och allt det som hör ihop med att göra teater. Redan nu har t.ex. följande teatrar meddelat att de är med: Jyväskylä stadsteater, Teatteri Jurkka, Åbo Stadsteater och Åbo Svenska Teater.

Kampanjen varar en månad och startskottet går på teaterbranschens Thalia-prisfest den 14.3.2016 på Esbo stadsteater.

#MinTeater organiseras i samarbete av Teaterinfo Finland TINFO, Suomen Teatterit ry – Finlands Teatrar rf, Teatterikeskus – Teatercentrum, Suomen Näyttelijäliitto ry – Finlands Skådespelarförbund rf, Fackförbundet för teater och media Finland Teme samt Työväen Näyttämöiden Liitto ry.

Ytterligare information och begäran om intervjuer:
Hanna-Reetta Schreck, organisationssakkunnig: hanna-reetta.schreck(a)suomenteatterit.fi
Elina Knaapi, kommunikationskoordinator: elina.knaapi(a)tinfo.fi
Mikko Karvinen, kommunikationsassistent: mikko.karvinen(a)tinfo.fi

#MinTeater
Teatteritilastot