13.4.2016 Tiedotteet,Teatterialan uutisia

#MunTeatteri juhli onnistuneesti teatteria ympäri Suomen. Osa teattereista antoi yleisölle luvan kuvata ja somettaa esityksen aikana

Suomessa järjestettiin ensimmäistä kertaa 14.3.-10.4.2016 teatterin valtakunnallinen sosiaalisen median kampanja #MunTeatteri. Kampanjaa olivat toteuttamassa useat teatterialan järjestöt.

Kampanjan aikana lukuisat teatterit ja teatterin ammattilaiset jakoivat arkeaan. Mukana oli yli 80 ammattiteatteria ja -ryhmää ympäri Suomen. Katsojat pääsivät kurkistamaan, mitä tapahtuu esiripun takana ja mitä kaikkea kuuluu teatterin tekemiseen.

#MunTeatteri-kampanjaan sai osallistua jokainen: tekijä, katsoja, harrastajateatterilainen, ohikulkija tai vaikka kesäteatteritalkoolainen. Todella moni innostuikin jakamaan kokemuksiaan, muistojaan ja toiveitaan kampanjan aikana: #MunTeatteri -tunnistetta käytettiin Twitterissä lähes 600 ja Instagramissa yli 1600 kertaa. Facebookissa päivityksiä ja jakoja oli useita satoja.

Perinteisesti teatteriesityksissä ei saa kuvata tai somettaa, mutta kampanjan aikana toteutettiin kokeiluja some-käytänteiden höllentämiseksi. Monet järjestivätkin siihen liittyvää oheisohjelmaa. Hämeenlinnan Teatterissa järjestettiin näytöksiä, joissa yleisö sai kuvata. He saivat asiakkailta hyvää palautetta ja toteuttavat vastaavia näytöksiä myös tulevaisuudessa. Åbo Svenska Teater taas kokeili twiittaamista esityksen aikana rajatuilta paikoilta positiivisin tuloksin. He aikovat jatkossakin järjestää livetwiittausta tietyissä esityksissä.

Suomalaiset kuuluvat maailman ahkerimpiin teatterissakävijöihin, kun kävijämäärä rinnastetaan maan väkilukuun. Vuosittain ammattiteattereissa käy noin 2,7 miljoonaa katsojaa. #MunTeatteri toi kampanjamuodossa ensimmäistä kertaa esiin teatterin volyymin ja monimuotoisuuden Suomessa sekä lisäsi edelleen teattereiden aktiivisuutta ja näkyvyyttä somessa.

#MunTeatteria organisoivat Teatterin tiedotuskeskus TINFO ja Suomen Teatterit ry yhteistyössä Teatterikeskuksen, Näyttelijäliiton, Teatteri- ja mediatyöntekijöiden liiton ja Työväen Näyttämöiden Liiton kanssa.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:
Hanna-Reetta Schreck, järjestöasiantuntija: hanna-reetta.schreck(a)suomenteatterit.fi
Elina Knaapi, viestintäkoordinaattori: elina.knaapi(a)tinfo.fi
Mikko Karvinen, viestintäassistentti: mikko.karvinen(a)tinfo.fi

Kampanjan sivut
Teatteritilastot