7.8.2018 Teatterialan uutisia

Nuori Näyttämö haastaa teatterinjohtajat

Valtakunnallinen Nuori Näyttämö -hanke huipentui 4.–5. elokuuta Tampereella päätösfestivaaliin, jossa nuoret haastoivat suomalaiset teatterinjohtajat kannanotollaan. Kymmenen nuorten laatimaa teesiä vastaanotti Kotkan kaupunginteatterin johtaja Miko Jaakkola. Teesit toimitetaan kaikille suomalaisille ammattiteattereiden johtajille.

Nuoret katsovat, että Suomessa on tarjolla tasokasta lastenteatteria, mutta nuorille suunnattua teatteria tehdään kohdeyleisöä aliarvioiden. Nuoret vaativat teatterilta monimuotoisuutta.

Teatterissa käymisen tulee nuorten mielestä olla yhtä helppoa kuin elokuvissa käyminen, mitä esimerkiksi sarjalippujen myyminen voisi edesauttaa.

Nuoret kyseenalaistavat myös taiteellisten sisältöjen rajuuden tarpeen:
”Emme halua nähdä näyttämöllä vain valkoihoisia hoikkia ihmisiä vaan juhlia kaikenlaista ihmisyyttä. Herkkyys, hellyys ja kauneus ovat radikaalimpia kuin seksi ja väkivalta.”

10 teesiä teatterista

1. Emme ole idiootteja. Taide on parhaimmillaan, kun se on monella tasolla ymmärrettävää ja
kaikenikäisille samaistuttavaa. Lastenteatteri on aina koko perheelle, mutta nuortenteatteri tehdään huonosti vain nuorille. Emme halua nähdä yksinkertaistettua viihdettä naiiville yleisölle, vaan vivahteikasta ja haastavaa taidetta.

 
2. Kuka vaan voi näytellä ketä vaan. Vaadimme, että teatteri olisi paikka, jossa nähdään ihmisyyden monimuotoisuutta. Emme halua nähdä vain valkoihoisia, hoikkia ja kauniita. Pääskää yli ahdasmielisistä stereotypioista ja juhlikaa kaikenlaista ihmisyyttä.

 
3. Avataan vanhoja valtarakenteita. Teatterin teon tulee olla yhteisöllinen kokemus kaikille työryhmän jäsenille. Lisää yleisökeskustelua. Taiteilijuus on ihmisen itsensä päätettävissä, se ei ole kiinni tutkinnossa. Teakin luennot nettiin: teatterissa ei ole salaisuuksia.

 
4. Neljäs kuolemansynti: älä ole laiska. Ihmiset (teatterintekijät) eivät uskalla myöntää itselleen, että he ovat laiskoja. Oletko sinä laiska? Laiskuutta on se, etteivät kaikkien tarinat tule kuulluiksi. Laiskuutta on se, että teatteria ei viedä enemmän seinien ulkopuolelle, torille tai työpajoihin. Laiskuutta on se, että tieto ei ole kaikille avointa. Laiskuutta on se, että ihmisillä ei ole tilaa keskustella tunteistaan. Laiskuutta ovat egoismi, narsismi, lasikatto, rajoittuneisuus, turha määrittely ja työehtojen hataruus. Älä ole laiska.

 
5. Theatre is a state, not a space. Teatteri ei ole korkeakulttuuria eikä elitististä. Vaadimme teatteria arkisempiin olosuhteisiin. On jalkauduttava pois pölyisistä laitoksista, tuotava lapset mukaan tarhasta asti ja annettava puitteet tehdä teatteria statukseen katsomatta. Teatterin on oltava pedagogisena keinona läsnä jo kasvatuksen varhaisissa vaiheissa. Teatteri on tuotava ihmisen luo.

 
6. Teatteri lähestyttävämmäksi. Pois turha hienostelu sekä uhkaavat pienet ruuat, kuten seitsemän euron graavilohileivät. Kalja voi olla huonoakin, kunhan se on halpaa. Teatterissa käymisen tulee olla yhtä kutsuvaa kuin leffassa käynti sarjalippuineen ja teemailtoineen. Teatterissakin saa nukahtaa.

 
7. Teatteri on pop. Älkää hävetkö. Älkää kumarrelko ketään. Älkää nöyristelkö. Teatteria tulee kantaa ja markkinoida samalla ylpeydellä kuin muita viihteen ja taiteen lajeja. Teatteria tulee popularisoida ja brändätä rohkeammin, niin kasvotusten kuin somessakin. Rumat ja tylsät mainoskuvat pois katukuvasta, jotta kaikki saisivat tietää, miten siistiä teatteri on.

 
8. Missä hellyys? Herkkyys, hellyys ja kauneus ovat radikaalimpia kuin seksi ja väkivalta. Taiteelliset valinnat tulee perustella yleisön, tekijöiden ja kokonaisuuden kannalta. Kyseenalaista rajuus. Rajuus ei ole enää vastavirtaa, vaan uusi normi. Ole rehellinen itsellesi, yleisölle ja olemassaolon kokemukselle.

 
9. Esiripun takana ei saa tapahtua mitään kamalaa. Teatterityöryhmän sisällä pitää olla tasavertaista kunnioitusta kaikkia osapuolia kohtaan. Kenenkään oikeuksia ei saa rikkoa ja rajoista on pidettävä kiinni. Kaltoinkohteluun on reagoitava välittömästi. Luottamusmies freelancereille.

 
10. Jos te ette lopeta, me voimme lopettaa sen puolestanne. Meillä on hienot aseet ja milloin vaan vartissa mahdollisuus tiedottaa koko maailmalle mitä vaan. Vapaa tiedonkulku on vanhoille valtarakenteille kaikkein vaarallisinta. Jos te käytätte meitä hyväksi, me ammumme teidät alas ja tuhoamme teidän maineenne. Me rakennamme uuden teatterikentän emmekä ota teitä mukaan emmekä kutsu teitä synttäreillemme. Me otamme hyvän ja hylkäämme pahan. Me keksimme paremman pyörän. Tämä on lupaus.

 
Tampereella 5.8.2018
Otso Aunola, Brendan Boyle, Elias Hjelm, Paula Järvilehto, Oona Pätäri,
Akseli Saarinen ja Vilma Ilmatar Sippola
Kirjurina toimi Elina Kilkku.

Työväen Näyttämöiden liiton organisoima valtakunnallinen Nuori Näyttämö -hanke yhdistää nuoret teatterintekijät työskentelemään yhdessä ammattiteattereiden kanssa. Hanke tuottaa uutta näytelmäkirjallisuutta ja tuoreita avauksia teattereiden ohjelmistoihin. Konsepti toteutettiin nyt Suomessa toista kertaa.

Vuosina 2016–2018 toteutettuun Nuori Näyttämö -hankkeeseen osallistuivat Suomen Kansallisteatteri, Helsingin Kaupunginteatteri, Tampereen Työväen Teatteri, Kotkan kaupunginteatteri, Kemin kaupunginteatteri sekä Mikkelin Teatteri ja Varkauden Teatteri.
Hankkeessa oli mukana 27 nuorten ryhmää, lähes 500 nuorta teatterinharrastajaa, ja se tavoitti yli 10 000 katsojaa.

Hanketta ovat tukeneet opetus- ja kulttuuriministeriö, Suomen Kulttuurirahasto, Wihurin rahasto, Pohjoismaiden ministerineuvosto, Tampereen kaupunki, Kansan Sivistysrahasto ja Riihi-säätiö.
Seuraava Nuori Näyttämö -hanke toteutetaan vuosina 2019–21. Kotiteatterina toimii jatkossa Suomen Kansallisteatteri.

Lue lisää: www.nuorinayttamo.info